Open BXL wil met een frisse blik naar onze stad kijken. We hebben een concreet programma klaar waarmee we willen werken aan een betere levenskwaliteit in Stad Brussel. We zijn trots op onze stad en haar inwoners. Wij strijden voor een stad die niet 'vrij veilig' is, maar een stad die veilig en vrij is voor iedereen. De stad verbindt ons, en die verbinding is het cement waarmee we verder bouwen aan de toekomst. We vertalen onze visie in negen sterke missies. Negen liberale recepten om aan Brussel Stad te bouwen. Want de stad staat voor grote uitdagingen zoals armoede, duurzame stedelijke ontwikkeling, woonbeleid, economische groei en mobiliteit. Hierop willen we concrete antwoorden geven die de Brusselaar centraal stellen. Het stadsbestuur moet ten dienste staan van de Brusselaar, niet andersom. Het stadsbestuur mag het initiatief van haar inwoners niet verstikken. Wij willen de Brusselaars weer zuurstof geven. Daarom presenteren we negen liberale punten voor meer zuurstof: 9x9. Meepraten over ons programma? Get in touch!
Chère Bruxelloise, Cher Bruxellois, Cela fait maintenant 24 ans que Bruxelles n'a pas connu de Bourgmestre libéral. Aujourd'hui, il est temps de tourner la page. Malgré son charme incontestable, de plus en plus de familles et d'entreprises quittent Bruxelles en raison de la dégradation de la qualité de vie, de la saleté et de l'insécurité croissante. Bruxelles mérite mieux. Le changement est urgent. Découvrez nos propositions et toute l'équipe MR+
1
Geen 'vrij veilige' stad, maar een veilige, vrije en propere stad.
Absolument renforcer la sécurité ! Faire respecter la propreté.
2
Ruimte voor de zorg, voor onze kleinsten en kwetsbaren.
Les enfants d'abord ! Soutien à la parentalité.
3
Multimodale duurzame mobiliteit die de Brusselaars verbindt, niet
verdeelt. Etendre les transports en commun la nuit et le week-end.
4
Slimme dienstverlening met inspraak voor burgers en een
transparant stadsbudget. En finir avec les gaspillages.
5
Duurzame stadsontwikkeling voor de noden van vandaag en morgen.
Nous faisons de Bruxelles une ville durable, résiliente face aux
conséquences du changement climatique.
6
Ondernemers laten ondernemen, met de stad als grootste fan.
Soutenier et garder nos commerces ! Tout faire pour renforcer
l'économie locale.
7
Eigenaar worden van een woning is het doel. Sociaal wonen voor wie
het nodig heeft. Enfin devenier propriétaire.
8
Meer ruimte voor Cultuur en Sport, met de stad als ondersteunende
partner. Plus de sports, art, et immersion linguistique..
9
Scholen openen we voor de buurt. Het wordt een kansenmachine
voor elke buurt. Ecoles sûres et modernes: rénovations accélérées,
écoles accesibles et sûres, avec une alimentation saine.
Dansaert - Anneessens
Deze wijk wordt van noord naar zuid doorkruist door de Lemonnier-, Anspach-, Adolphe Max- en Emile Jacqmainlaan, die getuigen van de reconstructie na de overwelving van de Zenne in de tweede helft van de 19de eeuw. Vandaag is het vooral een opkomende buurt met veel bewoning. Het is het hypercentrum van de stad. Op een steenworp afstand van de Grote Markt, bevindt zich de wijk Sint-Jacobs met haar uniek erfgoed, zoals Manneken-Pis. Het is een levendige wijk, en de thuisbasis voor de LGBTQIA+-gemeenschap in Brussel. Op de Vismarkt (Vismet) en op het Sint-Katelijneplein bevinden zich fantastische café's en restaurants.
Marollen
De Marollen heeft het moeilijk. Het imago van een wijk vol antiekzaken, goede restaurants en volkscafé's staat onder druk. Kansarmoede en dakloosheid zijn zichtbare problemen. Het Duurzaam Wijkcontract 'Marollen' is een belangrijke motor van vernieuwing maar het kan beter. De wijk gaat door een transformatie en daarin komen alle verschillende soorten mensen elkaar tegemoet, dit levert soms spanningen op. We kennen de wijk vooral door de Hoogstraat, de Blaesstraat en de voddenmarkt op het Vossenplein. Ons plan omvat ook de omgeving rond de Stalingradlaan en het Rouppeplein. De wijk bestaat voornamelijk uit dichtbebouwd (sociaal) woongebied en herbergt het Zuidpaleis, Sint- Pietersziekenhuis, diverse scholen, en de Fuse.
Koningswijk
Deze historische wijk dateert uit het laatste kwart van de 19de eeuw. Vandaag is het één van de best bewaard gebleven neoclassicistische gehelen uit onze stad. Het Koningsplein, de grote markt, de vrijheidswijk en de Warandewijk zijn een politiek machtscentrum sinds de Middeleeuwen. Toch heeft de Noord-zuidverbinding ook hier een enorm litteken achtergelaten. Vandaag kenmerkt deze welvarende wijk zich vooral door de aanwezigheid van politieke instellingen, kantoren en een lage bevolkingsdichtheid. De centrale as doorheen de wijk, ook wel het koninklijk Tracé genoemd, is het toeristische hart van onze stad. De uitdaging vandaag ligt er vooral in de in slaap gevallen wijk opnieuw tot leven te kussen en de wijk beter te integreren in de rest van de stad.
Europa
De squares, die geopend werden in de tweede helft van de 19de eeuw, bieden een prachtig historisch ensemble van parken, fonteinen en imposante woningen. Het is 'de galerie van de Art Nouveau in Brussel' en bevat vele architecturale schatten. Ook het jubelpark maakt deze wijk één van de meest indrukwekkende van onze stad. De standbeelden en monumenten die de wandelpaden opfleuren maken de wijk bijzonder waardevol, grenzend aan de moderne Europese instellingen. De grootste uitdaging van al dat moois is het onderhoud en de algemene veiligheid. Want de parken en standbeelden vragen een dringende onderhoudsbeurt. Voor het jubelpark werd er een groot restauratieplan uitgewerkt in het kader van 200 jaar België wat nu in uitvoering is.
Louiza
De Louizalaan is een prestigieuze as die het stadscentrum met het Ter Kamerenbos verbindt. De eerste 500 meter zijn bezaaid met veel winkels van het hogere segment. Er komen steeds meer bars, cafés en restaurant. De ooit majestueuze wandelboulevard is vandaag een bijzonder drukke verkeersas wat de leefbaarheid onder druk zet. De uitdaging is om een evenwicht te vinden tussen het afremmen van het autoverkeer en het verbeteren van de vele architectonische en landschappelijke troeven van het gebied. De recente afname van het aantal kantoren in het noordelijke deel van de Louizawijk biedt een kans om het woningbestand te diversifiëren en de binnenplaatsen en tuinen, die momenteel dichtbebouwd zijn, groener te maken. Gezien de gelijkaardige socio-economische realiteit nemen we de Zavel en Louiza tot één geheel. Ze kennen immers dezelfe uitdagingen.
Laken
Vandaag is Laken een stadsdeel in volle transformatie. De Emile Bockstaellaan en de Houba De Strooperlaan zijn de grote assen doorheen deze wijk. Met de ontwikkeling van Tour & Taxis, het Becopark, en de Tivoliwijk mag je de Havenlaan er zeker bijrekenen. Maar ook met nieuwek wijken als Steyls-Delva en Rommelaere groeit Laken sterk. De wijk kent enorme architecturale rijkdommen en een grootstedelijke mix van culturen en sociale klassen typeren de socio-economische context. Sinds kort zijn er duidelijk positieve stedelijke dynamieken merkbbaar en komt er ruimte vrij voor vernieuwende economische activiteiten, zoals Be-Here en greenbizz. Laken is ook een zeer groene wijk met heel wat parken en groene zones, denk maar aan het Osseghempark, het park van Laken of de tuinen van de bloemist. Al is dit niet altijd even gelijk verdeeld. Verschillende voordelen maken Laken een van de meest beloftevolle woonzones van onze stad.
Noord dokken
Het Noordelijk stadsdeel langs het kanaal, en dan vooral het eerste stuk, is vandaag volop in ontwikkeling. Verschillende overheidsinitiatieven en privéprojecten getuigen van de hernieuwde belangstelling voor dit deel van de stad, dat wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van grote infrastructuren en wordt doorkruist door de binnenring, het kanaal en spoorwegen. Het wordt gekenmerkt door een waaier aan structuren en grote sociale verschillen. Grote ongebruikte ruimten liggen er naast spoorweg-, weg- en kanaalinfrastructuren die het gebied fragmenteren. Deze wijk kent bijna evenveel tijdelijke gebruikers (werknemers) als bewoners. Voor veel Brusselaars is het zelden een bestemming om te genieten van de stad. Dat moet anders. Voor ons delen we de wijk op in een eerste deel, van Kanal tot aan Docks BXL. En vervolgens tot Haren. Het eerste deel is in volle transitie naar een gemengde duurzame stadswijk. Het tweede deel bestaat vooral uit industriële activiteiten, waar nog heel veel potentiele ruimte bestaat.
NOH - Mutsaard
Neder-over-Heembeek en Mutsaard kende de afgelopen jaren een snelle verstedelijking. Daarom willen we het groene 'landelijke' karakter van het stadsdeel beschermen en hervaloriseren. Dat doen we door de bestaande groene wegen te connecteren en door nieuwe groene zones te creëren. Daarnaast gaan we het architecturaal erfgoed opwaardere en beter integreren in het stedelijk weefsel van de wijk. Het resultaat is een 'groene lus' die de natuurlijke rijkdommen beschermd en versterkt door een masterplan te ontwikkelen waarbij een voltooiing van de lus via het kanaal, het water terug tot bij de Heembeekenaren brengt. Het commerciële hart van deze wijk ligt in de François Vekemansstraat en de De Wandstraat. Door snelle domgrafische ontwikkelingen bevinden deze assen zich in een transitie, op zoek naar een nieuwe identiteit.
Haren
Op de rechteroever van het kanaal, ten noorden van Schaarbeek en Evere, ligt Haren. Het is een grondgebied met twee verschillende facetten. Aan de ene kant is het een woonwijk buiten het centrum met een prachtig uitzicht op de vallei en een dicht netwerk van paden en wegen. Aan de andere kant is Haren de thuisbasis van de NAVO en grote economische activiteiten, met een verscheidenheid aan bedrijven en grootschalige infrastructuren die veel overlast veroorzaken. Dit deel van het grondgebied ligt wat ingesloten door het kanaal en de grote spoorwegvorming bekend onder de naam Schaarbeekvorming, eveneens op het grondgebied van de Stad Brussel. Het terrein is een enorme kans voor een innovatieve stadsontwikkeling en een opportuniteit binnen de circuliare stadseconomie van morgen. De bevolkte delen van Haren beperken zich tot de onmiddellijke omgeving van de oude groene dorpskern, voornamelijk langs de Verdunstraat en een deel van de Haachtsesteenweg.